Ideea ciudată și revoltătoare de a-l
elimina pe Mircea Eliade din Universitate, sub pretextul pornografiei,dacă nu
este reprezentativă pentru nivelul acestei țări chiar și ȋn prezent,ea ne arată ȋn orice
caz gradul de imbecilitate a unui generații de la care n-am ȋnvățat decât cum
nu trebuie să fim.
Comunicatul pe care l-a publicat acel
minister al educației naționale din acea vreme este criminal și monstrous. Mircea
Eliade dat afara din Universitate pentru imoralitate ? La urma urmei, s-ar
putea ca ministerul să fi avut dreptate. Căci nu este imoral să fi scris
cincisprezece volume până la treizeci de ani? Nu este imoral să muncești până
ȋn zori și să nu-ți poți plăti chiria? Sau să fi scris câteva mii de articole
și să fii mai abandonat ca un anonim ? Ce rost ar avea Ministerul Educației
Naționale dacă n-ar sancționa hărnicia, n-ar pedepsi geniul și n-ar urmări
entuziasmul?
Activitatea inuman de bogată a lui Mircea
Eliade trebuia batjocorită, cărțile puse la index,autorul lor eliminat din
cadrul profesorilor. Ce căuta un biet asistent onorific să tulbure cu
inspirația și ardoarea lui iluziile,somnolența comodă și suficientă unor oameni
care doar simulează viața ? Incercarea “unora” de a ȋnăbuși toate afirmările
tineretului a luat proporții dezgustător de mari:un popor care ȋși refuză
viitorul,care se pedepsește pe sine ȋnsuși.
Mircea
Eliade reprezintă orientarea spirituală,dar și aspectul politic al generației:
ȋn cadrul spiritului nu poți “desființa” decât individual. Astfel, dintr-un om
naiv,pur,timid,respectuos până la umilință,scoți un imoral și un pornograf. Eliade avea iresponsabilități de
copil,naivități divine,o lipsă provocatoare de egoism.In plus, o bucurie a
cărții cum nu ȋntâlnești la oricine și o curiozitate intelectuală care friza
patologicul. Ceea ce e “tare” ȋn literatura lui este mai mult fructul destinderii
unui suflet mistic decât o orientare spre vulgaritate: una este vulgaritatea ca
expresie a unei ȋnclinații instinctive, a unei deficiențe native,și alta ca
voluptate a degradării, ca pasiune pentru imediatul vieții. Vulgari sunt atât
borfașii, cât și poeții ; dar unii din bestialitate, iar ceilalți din
delicatețe. Aici nu e vorba de nuanțe, ci de catastrofe.
Si asta se cheamă “imoralitate”. Să fie
atinsă cultura românească de un viciu fatal ? Publicul nu știe că Mircea Eliade
scria romane ca să poată trăi, fiindcă, ȋntr-adevăr, cu greu ȋți poți imagina o
țară ȋn care un savant face literatură pentru a nu muri de foame. Problema, ȋnsă, se complică. Mircea Eliade
este singurul orientalist roman. Ce ȋnseamnă asta ? Că ȋntr-o țară ȋntreagă
există un singur om care poate circula și ȋn cealaltă jumătate a culturii
umane. Ne indispune acest fapt ? Pentru creierul național și Europa e prea
mult. Atunci să-i sancționăm indiscrețiile științifice și să-l expediem peste
graniță.
Inca din adolescență l-am admirat prea mult pe
Mircea Eliade pentru a nu-i invidia aceasta “ȋnfrângere”. Fiindcă ,noi,
oamenii, nu ne traim numai viața, ci și “biografia”. Vreau să spun că atat timp
cât trăim, ȋn viețuirea noastră ca atare, nici o ȋnfrângere nu e plăcută. Dar
privită ca un detaliu biografic, ȋn perspectiva propriei vieți, ea este un
deliciu și o mângâiere. ”Din
ce ne extragem orgoliul dacă nu din tot ce nu suntem ȋnțeleși ? Pentru un om cu destin, un cred că există
o nemulțumire mai mare decât aceea de a fi ȋnțeles”, spunea Cioran. Inseamna
ȋnsă ca nu trebuie să reacționăm ? Dimpotrivă. Trebuie să luptăm până la ultima
rezistență, pentru a fi și mai neȋnțeleși. Lepădarea de lume este concluzia necesară
a spiritului . Există , ȋnsă, o lepadare ȋn “mijlocul “ acestei lumi. O
frenezie rezultată din dezgust , entuziasm și pasiune. Asta te face să-ți cauți
dușmani peste tot și să nu te intereseze nici unul .
Cât adevăr ai expus prin acest text, dragă Adina! Mircea Eliade este unul dintre autorii mei favoriți și probabil autorul român favorit. Din nefericire, nu i-a fost apreciată adevărata valoare în timpul vieții, întrucât lumea înțesată de prejudecăți nu era receptivă la elemente noi de cultură și civilizație și nu a putut intui spiritul enciclopedic din Eliade...
RăspundețiȘtergere"Unii se trag din Socrate, altii din ucigasii lui Socrate."
ȘtergereDe fapt, naivitatea care l-a costat pe Eliade a fost aceea de a face parte din Mişcarea Legionară, lucru care a ofensat autorităţile comuniste de mai târziu. Aceasta este adevărata cauză a proscrierii lui. Cu toate acestea, faptul că a ajuns în vest, unde a avut acces la mult mai multe resurse pentru cercetare decât ar fi putut să aibă aici, a fost o binecuvântare pentru el şi pentru producţia lui. Da, e dureros să trebuiască să traducem din franceză operele unui român, e dureros că a trăit în mijlocul unui popor de laşi, de capre râioase cu coada sus, dar măcar a putut să se dezvolte acolo. Nu-l plânge pe el şi nu-i blama pe comunişti mai mult decât le e cazul, pentru că ei, spre deosebire de actualii comunişti care se ocupă de cultură în Europa, erau mânaţi cu biciul de sovietici. Acum comit în numele corectitudinii politice aceleaşi atrocităţi faţă de intelectuali, dar o fac din proprie iniţiativă. Ei SUNT noua Uniune Sovietică. Ei sunt inamicul, nu cei din trecut.
RăspundețiȘtergereSingura iminenta si iremediabila problema cu istoria este ca se repeta.
ȘtergereOamenii sunt monstruosi. De-ar intelege lumea macar o parte din sarcasmul acestui articol ar fi un prim pas. Dar e greu avand in vedere ca acum se promoveaza alte valori. Iar in trecut, totul tinea de politica.
RăspundețiȘtergerePoate nu mai e aceeasi oficiala represiune politica, dar constrangeri majore tot exista. Cu totii purtam aceeasi vina.
Ștergere